9 oktober 2014

Krympplast

Jag håller på och laborerar med krympplast, en för mig ny bekantskap, men en ganska trevlig dock.
Lite joxigt att testa fram vilka pennor och stämpeldynor som är optimala, har också testat att skriva ut på vanlig skrivare osv. Än så länge så provar jag bara material gör ett inlägg senare med resultatet när jag har fått till något mer.

 
För er som inte heller har testat krympplast innan så kan jag berätta att det ser ut lite som vanlig overheadplast, finns bla på Panduro, i svart, vit och genomskinlig.
Arken har en blank och en lite mattare sida, enklast är att färglägga på den matta sidan.
Man kan använda vanliga träfärgpennor, permanenta pennor, akvarell osv, är det ju inte allt som blir vattenfast efter krympning såvida man inte lackar, och av erfarenhet så funkar det inte med vanliga barntuschpennor, jo det blir väldigt fint men när lacken kommer på så flyter tuschen ut, man lackar efter krympning. Flera vattenfasta stämpeldynor fungerar men kan behöva torka länge innan man krymper föremålet. Tänk också på att färgerna blir mycket mörkare och intensivare eftersom de krymper ihop, rosa blir nästan rött.
Jag har som sagt skrivit ut foton och kollage på skrivaren, då måste man tänka på att ta ner färgen och ljusa upp bilden kraftigt innan man skriver ut annars blir den väldigt mörk efter krympning. Sedan tåler inte utskrifterna vatten, så där måste man lacka varsamt så det inte löser upp motivet. Panduro har en Mod Podgelack en slags gelelack eller 3Dlack som man kan ta på i slutändan, den blir lite upphöjd nästan som glas. Glöm inte att göra hål innan ni krymper, tänk även där på att hålet också blir mycket mindre efter krympning.
 
Tror den kostar 79kr, men den är också kul att använda i Mixed Media-projekt där man vill göra någon detalj lite upphöjd och blank, kan bli häftiga effekter.
 
 
Här kommer lite inspirerande bilder som jag har hittat på nätet


























 
 
 

Inga kommentarer: