5 juli 2014

Rabarbersaft

Har gjort världens enklaste rabarbersaft. Det är faktiskt andra satsen i år. Den stora sonen älskar denna saften. 


Ingredienser:
1 liter rabarber
8 dl vatten kokt- kallt
2 tsk citronsyra
½ tsk atamon
6 hg socker

Koka vattnet och låt det svalna. Blanda i citronsyra, atamon och rabarber (som du har skurit i skivor)
Låt stå och dra i ett dygn. Sila ifrån rabarberna och rör i sockret. Slå upp i flaskor.




Jag brukar göra på 5-6 liter rabarber när jag ändå gör, och då häller jag allt i en hink med lock.
Jag brukar frysa saften och ta upp efter hand. Det ska inte behövas, men jag tycker det känns bäst. Denna gången frös jag i 2 liters glasspaket då de är lättare att stapla i frysen. Kanske det även går att "skopa" upp fryst saft och ha i drinkar till sommaren!

Åsa

Inga kommentarer: